Waarom deze zomer de doorbraak van voetbalshirts in fashion wordt

Voetbalshirts in het straatbeeld, het is op zich niets nieuws. Al tientallen jaren dragen trotse fans het shirt van hun favoriete club en dat ook voor altijd zo blijven. Toch is er nu wat anders gaande. Mensen dragen niet meer per se het shirt van hun cluppie (als ze die überhaupt één hebben), ze kiezen het voetbalshirt met het vetste ontwerp. Welk clublogo daarop staat lijkt daarbij soms van ondergeschikt belang. Deze club-onafhankelijkheid geeft je de mogelijkheid om die €80 te besteden aan een shirt dat je het sickst vindt en zelfs op festivals of als streetwear kunt dragen. Een beetje zoals ook basketball-shirts al decennia lang als fashion gedragen worden. Wij denken dat voetbalshirts deze zomer een vergelijkbare doorbraak kunnen gaan maken en wel om de volgende 4 redenen.

Designer brands gaan voetbal

Dat voetbal inmiddels zo fashion-proof is bewijst het feit dat meer merken op de voetbalboot springen. Zelfs het immens grote designer brand Versace  lanceerde onlangs hun eigen voetbalshirt. Vooral de 90’s en 00’s voetbalshirts lijken inspiratie te bieden voor deze kledingmerken. En laat dat nu ook de vibe zijn waarmee huidige voetbalshirts ontworpen worden. Koning hierin is misschien nog wel Umbro, die niet bang is hun logo op oldskool wijze in te zetten, maar ook adidas heeft met verschillende WK-shirts laten zien die retro-sfeer terug te kunnen brengen.

Artiesten

Niet alleen in Europa maar ook daarbuiten zien we grote artiesten steeds vaker in voetbalshirts op het podium verschijnen. Met name in de Hip Hop-scene gebeurt dat regelmatig. Twee jaar geleden postte Drake regelmatig posts op instagram waarin hij een voetbalshirt droeg. Eentje daarvan zie je hieronder. Je moet toegeven dat onderstaande look toch wel redelijk hard is. Artiesten die dit soort outfits posten hebben behoorlijk wat invloed op de fashion scene en daardoor verwachten we dat velen hun voorbeeld deze zomer weer gaan volgen.

?

Een bericht gedeeld door champagnepapi (@champagnepapi) op

Doing up life. That’s all I really care about right now.

Een bericht gedeeld door Tinie Tempah (@tiniegram) op

Gruwelijke designs

Tegenwoordig zijn uitgesproken designs en retro vibes, zoals gezegd, helemaal in en dat geeft sportmerken als Nike en adidas cart blanche bij het ontwerpen van hun voetbalshirts. Dit resulteert in de tofste ontwerpen van de afgelopen jaren. Het beste voorbeeld in deze is het Nigeria WK-shirt van Nike. Dit shirt werd zo vaak gepreorderd dat het zelfs records van Man Utd brak. Vandaag ging de verkoop op Nike.com ook live en was het shirt bij verschillende Nike-winkels te koop. Online was het shirt in een paar minuten uitverkocht en bij Nike’s shop in Londen stonden honderden meters lange rijen. En niet omdat iedereen ter wereld zo’n groot fan is van het Nigeriaanse voetbalelftal …

Design bepaalt dus overduidelijk de populariteit deze zomer. En aangezien er zoveel ongelofelijk dikke voetbalshirts zijn ontworpen voor deze zomer kan het niet anders dan dat jij op festivals en op straat veel exemplaren gaat tegenkomen. Misschien niet die van Nigeria, maar dan kun je altijd nog onderstaande favorietjes regelen. Boven de shirts vind je de prijs en een link naar de shops waar je ze kunt krijgen.

Engeland trainingsshirt – €59

Frankrijk Thuisshirt – €84

Frankrijk Uitshirt – €84

 frankrijk uitshirt wk 2018 - voetbalshirts

Kameroen thuisshirt – €89

Japan thuisshirt – €89

Duitsland uitshirt – €89