Zoveel beter kunnen spelers en trainers er uitzien in FIFA 18

Het is weer vrijdag en dat betekent dat het weer FIFAFRIDAY is. In deze twaalfde editie geen FIFA 17 tips & tricks, maar een vooruitblik naar FIFA 18. Natuurlijk worden de FIFA games elk jaar beter op grafisch gebied en dat verwachten we ook van de aankomende editie. Maar hoeveel beter gaat het worden? We focussen ons even op het uiterlijk van de spelers en trainers en behandelen 4 kenmerken.

Huid

Dankzij Frostbite’s verbeterde lichtmogelijkheden zag de huid van spelers er beter uit dan ooit. Het was gebaseerd op PBR, wat ervoor zorgde dat graphics op een manier werden weergegeven net zoals licht zou bewegen in de echte wereld. We verwachten dat dit nog beter wordt toegepast in FIFA 18, met meer details in het gezicht zoals o.a. rimpels en schaduwen onder de ogen om de spelers realistischer te maken.

Eerdere games die dit systeem van Frostbite gebruikte, zoals Battlefield 1 (hierboven), had bijna foto-realistische karakters zowel tijdens het spelen als in fragmenten van het verhaal. Dit had het bijna volledig te danken aan de manier waarop de Frostbite engine het licht gebruikte.

Haar

Dit is één van de lastigste onderdelen voor ontwikkelaars om er realistisch uit te laten zien. Bij FIFA, een spel met zóveel verschillende spelers, is het een haast onmogelijke opgave om het er heel realistisch uit te laten zien. Toch kunnen we wel wat verbetering verwachten, zoals meer details door een verbeterde polygoon telling (polygon count). Nabewerking zoals een beter gebruik van diepte en bewegingsonscherpte (motion blur) zullen hiervoor zorgen.

Links lage polygon count, rechts hoge polygon count

Ogen

Iedereen was het erover eens dat de spelers er in FIFA 17 realistischer uitzagen, maar toch hadden ze een soort ‘dode blik’ in hun ogen. Zeker bij ‘The Journey’ was dat af en toe best storend. De ogen van de spelers zijn geprogrammeerd om naar de bal te kijken, dus ze doen alles om hun ogen en ogen daarop gericht te hebben. Dit maakt het een moeilijk onderwerp voor een spel als FIFA, maar gelukkig pompt EA daar veel geld in.

Toch zal het even duren voordat de ogen er helemaal realistisch uitzien. Voor FIFA 18 verwachten we verbeteringen zoals de hoeveelheid van knipperen of de introductie van saccades (een snelle beweging van de ogen die tot doel heeft een nieuw fixatiepunt te vinden).

Animatie en nabewerking

Hier verwachten we de grootste verbetering, ondanks het feit dat EA de animaties van FIFA 17 opnieuw zal gebruiken en verbeteren in plaats van het starten vanaf nul. De focus zal hierin voornamelijk op trainers liggen, vanwege de grote verschillen in animatiekwaliteit tussen de spelers en trainers in FIFA 17. Bij deze game hebben ze zeker geprobeerd om het gedrag en individuele karaktertrekjes van trainers goed in beeld te brengen, maar het heeft nog wat verbetering nodig.

Frostbite zit vol trucjes om het spel mooi te maken en die trucendoos is bij FIFA 17 zeker nog niet helemaal open gegaan. Daarom kun je een verbeterd gebruik van diepte en motion blur verwachten, waardoor de bewegingen van de spelers er veel ‘tv-achtiger’ uitzien tijdens herhalingen.

Leestip: FIFAFRIDAY #11 – Met deze simpele & effectieve truc sprint je iedereen eruit

Bron: Dream Team FC